Przyszedł czas obniżonej odporności. Warto o nią zadbać. Jednak zdrowy i dobrze funkcjonujący układ odpornościowy nie jest jedynie wynikiem łykania wzmacniającego syropku czy suplementu diety. Nasza odporność to efekt prawidłowej, zdrowej diety i tego w jaki sposób spędzamy swój czas.

Zadbajmy o siebie i swoją rodzinę - zainwestujmy w budowę naturalnej odporności!

A jak to zrobić? 

 

  1.      Pozbądź się produktów, które mogą przeszkadzać w budowaniu układu odpornościowego. Podczas zakupów warto zerkać na składy produktów, które kupujemy. Często te, które mają na opakowaniu napis „eko”, „naturalny” czy „wege” są jedynie zagrywką marketingową i niekoniecznie są dobre dla naszego organizmu. Im mniej składników w danym produkcie tym lepiej.
  2.      Sięgaj po produkty z dobrych źródeł. Inwestując w lepsze jakościowo jedzenie oszczędzamy na lekach i wizytach u lekarzy.
  3.      Większość z nas sięga po miód, dopiero w momencie zachorowania. To DUŻY BŁĄD! Warto zadbać o swoją odporność już wcześniej. Miód posiada działanie antybiotyczne, przeciwzapalne i wykrztuśne.  Jest źródłem witaminy C, E i A.  Z tego powodu znajduje swoje zastosowanie jako naturalny środek wspomagający odporność. Działanie antybiotyczne potęguje rozpuszczenie miodu w ciepłej wodzie, herbacie czy mleku. Jego bakteriobójczość wzrasta około 200-krotnie. Pamiętaj jednak aby temperatura nie była wyższa niż 45⁰C, wówczas miód traci swoje właściwości
  4.      Alkohol i papierosy niszczą witaminy i zmniejszają ich wchłanialność i mikroelementy, które wzmacniają nasze siły obronne. Chociaż rzucenie palenia jest trudne, na pewno warto byłoby ograniczyć liczbę wypalanych papierosów.
  5.      Doskonałą receptą na zwiększenie odporności jest aktywność fizyczna. Lekarze podpowiadają by było to 3 razy w tygodniu po 30 minut.
  6.      Zainwestuj w sen. Przemęczony organizm jest bardziej podatny na infekcję. Warto wiedzieć, że powinniśmy wypoczywać w całkowitej ciemności i ciszy. Dorosły człowiek potrzebuje ok. 8 godzin snu na dobę. 
  7.      Codziennie poświęć trochę czasu na relaks, odprężenie, wyciszenie. Spotkania z przyjaciółmi, wyjścia do teatru czy kina to nie tylko sposób na świetne spędzanie czasu, ale też na... wzmocnienie odporności.
  8.      Ogromną moc ma też śmiech. Głośny, serdeczny, angażujący całe ciało powoduje wzrost ilości przeciwciał. Poza tym śmiech przyczynia się do obniżenia poziom stresu, który osłabia odporność.

 

Bibliografia:

  1.      Kalendarz odbudowy odporności, Ewa Kozioł, www.zielonyzagonek.pl
  2.      Odporność - 9 sposobów na wzmocnienie odporności organizmu, Beata Prasałek, www.poradnikzdrowie.pl